به روز شده در: ۰۲ تير ۱۴۰۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۵۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۲ تير ۱۴۰۵

بقایی در خصوص بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات آسیب‌دیده چه گفت؟

روزنو :سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفتوی در این نشست در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا هیئت ایرانی در جریان سفر به ژنو دیداری با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، اظهار کرد: خیر ما دیداری با مدیرکل آژانس نداشتیم.

بقایی در خصوص بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات آسیب‌دیده چه گفت؟

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه روز سه شنبه دوم تیرماه نشست هفتگی خود را با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در سخنان خود با اشاره به فرهنگ عاشورا و نمود آن در شعر، ادبیات و زندگی مردم ایران در آزمون‌های سخت گفت: عاشورا را پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد روایت پایداری انسان در دفاع از عزت و کرامت خویش است و این پیامی است که در بزنگاه‌های تاریخی نیز در رفتار و فرهنگ ایرانیان نیز قابل مشاهده است.

وی در این نشست در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا هیئت ایرانی در جریان سفر به ژنو دیداری با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، اظهار کرد: خیر ما دیداری با مدیرکل آژانس نداشتیم.

درباره بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب‌دیده شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد

بقائی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران که در جریان حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی آسیب دیدند بازدیدی داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده ایران در جریان تجاوزات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم و اساساً در این زمینه شیوه نامه‌ای وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما به عنوان یک عضو پیمان منع اشاعه روال عادی خود را ادامه می‌دهیم و این روال عادی مشخص است.

این مقام وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به قطعنامه چندی پیش شورای حکام علیه ایران خاطرنشان کرد: در اینجا لازم است از کشور‌هایی که مسئولانه تصمیم گرفتند و به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند تشکر و قدردانی کنم، از برخی از کشور‌های منطقه نیز بسیار گله‌مند هستیم که با وجود اینکه شاهد اقدامات و جنایات آمریکایی بودند به این قطعنامه رای مثبت دادند.

اسماعیل بقائی در ابتدای این نشست گزارشی از آخر روند تحولات سیاست خارجی کشور و مذاکرات سوئیس ارائه کرد.

اروپایی‌ها به دلیل رفتار یکی دو سال اخیرشان در موضوع ایران به حاشیه رفته‌اند

سخنگوی تیم مذاکره‌کننده ایران درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره نقش‌آفرینی اروپایی‌ها در شورای امنیت در خصوص تحریم‌های ایران گفت: خودکرده را تدبیر نیست؛ اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در یک یا دو سال اخیر به حاشیه رفته‌اند. ما نباید فراموش کنیم که در جریان داستان موسوم به «اسنپ بک»، طرف‌های اروپایی هیچ اراده‌ای از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند.

وی افزود: در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، مواضع ناشایستی اتخاذ کردند. دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه قطعا باعث افزایش اعتبار و جایگاه طرف‌های اروپایی نخواهد شد. اروپا اگر می‌خواهد در موضوعات بین‌المللی نقش ایفا کند، باید رویکردهایش را تغییر داده و تصمیم بگیرد رفتاری مستقل و مسئولانه داشته باشد. با نق زدن قرار نیست جایگاه اروپا تغییر پیدا کند.

مجوز‌های فروش نفت از دیروز (دوشنبه) اجرایی شد

برای خرید کالا از جمله کالای کشاورزی هیچ محدودیتی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره محدودیت ایران برای استفاده از دارایی‌های آزادشده و اینکه ایران تنها می‌تواند از آمریکا غلات خریداری کند، گفت: برای ما هم جالب است که هدف جنگ که قبلا اعلام کرده بودند، از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است، به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل یافته است. ما درباره اموال آزادشده هر طور که به صرفه یا به صلاح کشور باشد تصمیم می‌گیریم. درباره خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخش‌هایی که متولی امر هستند هر آن‌طور که تشخیص دهند، تصمیم می‌گیرند. هیچ محدودیتی وجود ندارد. مجوز‌هایی که درباره فروش نفت صادر شد، از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد هم به‌خصوص درباره هزینه‌کرد از دارایی‌های مسدود یا محدود شده هم همین‌گونه است.

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی دیروز توضیح مفصلی دادند. مهم این است که اموال مسدودشده برای استفاده آزاد ایران، هر طور که تشخیص دهد برای تامین کالا‌هایی که مدنظر کشور است، در دسترس است.

بعد از اظهارات موهن و تهدیدآمیز مقامات آمریکا مذاکرات از طریق تبادل پیام ادامه یافت

بقایی درباره ادعای ونس معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هیات ایرانی جلسه مذاکرات را پس از تهدیدات ترامپ ترک نکرد، گفت: من همیشه قول دادم روایت نگویم، بلکه واقعیت را بگویم. جلسه میان ایران، آمریکا و دو میانجی از ساعت ۳ عصر (به وقت محلی) شروع شد. حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد و قرار شد با وقفه کوتاه نیم ساعته ادامه پیدا کند. در همین زمان با اظهارات موهن و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی (رئیس‌جمهور آمریکا) مواجه شدیم. نشست چهارجانبه بعد از آن تشکیل نشد و بحثی که ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجی‌ها بود.

سخنگوی تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: ما پس از تصمیم به توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم و البته برای دفاع از منافع ملی ایران و پیشرفت اهداف کشور از هر ابزاری استفاده می‌کنیم. مصلحت این بود که به تبادل پیام را ادامه دهیم و نتیجه آن را نیز شاهد بودید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان رفع تحریم‌ها در مورد فروش نفت و مشتقات آن گفت: مجوز این موضوع روز گذشته توسط خزانه‌داری آمریکا صادر شد و از همان زمان صدور مجوز، این موضوع قابلیت اجرایی دارد.

پربحث ترین روز
تصویر روز
خبر های روز
پرطرفدار